laupäev, 23. detsember 2017

Proovisõit: Ford Focus ST-line

Ford kirjutas, et neil võib olla mulle midagi huvipakkuvat. Midagi sellist, millest kunagi unistasin ja rääkisin, et selline asi võiks kohe tehasest olemas olla. Ford kuulas (potentsiaalse) kliendi tagasisidet ja tegigi ära. Tegi valmis minu kunagistele soovidele ja kirjeldustele vastava ST-line varustuspaketi Ford Focusele. Seda tahtsin proovida ja Fordi lahkel loal oligi nädalavahetusel võimalus mõned tunnid põgusalt uue Focus ST-linega tutvuda. 


Taustaks: Kunagi ammu avaldasin arvamust, et võiksin olla potensiaalne sihtgrupp, kui saaksin täiesti tavalisele, uuena alla 20k maksvale sõiduautole soodsalt otse tehasest tellida/komplekteerida mõningad “kirgliku juhi” mugandused (customization).

Igal autotootjal on “kirgliku juhi” jaoks välja toonud eraldi mudelid, kuid
a) need maksavad tavamudelist pea poole rohkem ja
b) nad on igapäevaseks tööle-pood-koju kasutuseks natukene liiga palju.

Eesmärk ei ole mul igapäeva tarbesõidukit ja pühapäeva rajaautot kombineerida. Focus RS,  Civic Type-R, Leon Cupra, BMW M-seeria, Golf GTI on kõik nö. “kirgliku juhi” erimudelid, kuid need on (IMHO) natukene liigalt palju vaid tänaval liiklemiseks. Nendega sõites peaks ka aega olema teisipäeviti ja kolmapäeviti Pärnu rajaõhtutel käia.

Soov oli teha tavapärasele tarbesõidukile mõningad egoistlikud mugandused, mis seaksid esikohale juhi heaolu. Komplekteerida tavapärase tarbesõiduki mugavusvarustusest gramm parem ja ergonoomilisem pakett just neist osadest, millega juht pidevalt roolis olles kokku puutub (iste, rool, pedaalid, käigukang). See oleks nö. soodne “Drivers edition” varustuspakett neile, kes väärtustavad head sõidukogemust/mugavust just juhi vaatenurgast.

Tahtsin, et saaksin oma “Drivers edition” varustuspaketis:
  1. Asendada tavalise üldjuhul suhteliselt lameda põhja- ja seljaosaga juhi-istme paremat külgtuge ja reguleerimisvõimalust pakkuva sportlikuma istme vastu. Kuna kõik autoroolis toimub istudes ja istumist on palju, siis iste olgu hea. 
  2. Asendada tavaline (nahk)rool jämedama/laiema ja minu jaoks mugavama “sportrooliga”. Kuna ilma roolist kinni hoidmata on suhteliselt raske autot juhtida ning käed peaksid olema pidevalt roolil, siis rool olgu hea. 
  3. Asendada tavalised kummikattega pedaalid libedamate ja kriuksuvabade metallist pedaalidega.
  4. Asendada tavapärane standardis olev pehme vedrustus hästi natukene jäigema ja konkreetsemaga. Tee tunnetus võiks olla natukene parem ja kurvis kere kaldumist natukene vähem kui tavaseades. 
  5. Asendada tavapärane multimeediakeskus lihtsalt suure ekraaniga, kuhu saab telefoni sisu kuvada (Android Auto, Apple Carplay). 

Ford võttis mind kuulda ja komplekteeris tavalisele kodust-tööle-poodi väikesele keskklassi Focusele eraldi ST-line varustustaseme, mis vastas praktiliselt kõigile minu väikestele muganduse soovidele. Käisin vaatamas, kuidas minu kunagised soovid ja unistused ning uus ST-line varustustase kokku käivad. Tulemus oli ootuspäraselt hea. 

Ford UK turundusosakond ütleb, et:
“The new ST-Line delivers the stylish practicality of the Ford Focus with all the eye-catching aesthetics of a performance-line vehicle.  All contribute to the car’s unique blend of usability and head-turning good-looks. Rock Metallic alloy wheels, sports suspension, machined alloy pedals, special sports steering wheel, branded scuff plates… The ST-Line rewards you everywhere you look, every time you take to the road. And with red-trimmed sports seats you’ll be able to enjoy the drive from a position of command and comfort.”
Ford Eesti on oluliselt konkreetsem ja võtab mu soovid ilusasti kokku:
“Uus Focus ST-Line on loodud neile, kellele meeldib Fordi ST mudelite sportlikkus, kuid kes ei vaja ST sõidukite ülimat sooritusvõimet.”
Lühikokkuvõtte Ford Focus ST-line proovisõidust neile, kes edasi ei jõua lugeda: Parim uuena ~18tuh hinnaklassis väikesesse keskklassi kuuluv sõiduauto, mis pakub head sõidukogemust, tavapärasest mugavamat istet, rooli, pedaale ning lisaks ka natukene sportlikumat väljanägemist. Neile, kes hoolivad sõitmisest natukene enam kui tuimalt punktist A->B liikumist, kuid ei pea oluliseks, et igapäevaselt poes käimise sõidukil oleks kahe tavaauto jõud ja hind. Antud hinnaklassis hetke lemmik.

Järgnevalt iga mugandussoovi kohta esmased emotsioonid ja tähelepanekud.

Ford Focus ST-line välimus

Kuigi mul ei olnud välimuse osas otseseid eelistusi, siis Fordi ST-line üllatas proovisõiduautot esmalt silmates vägagi positiivselt. Maitse asi, kuid minu jaoks on ST-line varustustase ka välimuselt kõigist Focuse varustustasemetest kõige meelepärasem.
Pelgalt mõningate plastikdetailide lisamisega on saavutatud tavapärasest natukene jõulisem ja agressiivsem väljanägemine. Esimese iluvõre ümber on must plastikust raam, mis teeb “honeycomb” suu visuaalselt veelgi suuremaks. Stange alumine äär on kere värvi. Udutulede all on väikesed laiendid. Küljekarbid on platikliistuga natukene laiemaks muudetud. Taga väikene spoiler jne. Vaikimisi on all 17’’ tumehallid valuveljed.

Ford Focust ST-line body-kit


Focus ST-line istmed

Kontoritöötajana võibolla fetišeerin head tooli/istet natukene üle, aga kuna sõitmine toimub kõik istudes, siis iste peaks hea olema. Oma väikestes unistustes arvasin/ootasin/lootsin, et tavalisele Focusele on ST-line varustustasemel ehk paigaldatud päris Focust ST istmed. Sellised nagu alloleval pildil. Tavaistmetest gramm paremate istmetena pidasin silma midagi sellist nagu ST Recarod.

Ford Focust ST esiistmed




Natukene pidin pettuma. ST-line ei ole kahjuks siiski omale päris ST istmed saanud. ST istmed tulevad siiski ~13tuh eurot kallima päris Focus ST-ga. 
ST-line puhul on kasutusel sellised vahepealsed “kompromiss” istmed. Gramm paremad kui tavalised, kuid kasinamad kui päris ST Recarod. Positiivne on see, et gramm paremaid istmeid siiski pakutakse ja see ei tee auto maksumust oluliselt kallimaks.
ST-line istmete külgtugi on tuntav, kuid küljed on siiski suhteliselt pehmed. Seljatoe osas on tunne natukene parem/hoitum, kui tava istmete puhul. Ootused ST-line istmete osas olid võibolla natukene liialt kõrged, kuid selle hinnaklassi sõidukutes on alloleval pildil olevad ST-line istmed siiski parimad, mida olen kogenud. Päris ST Recarode sõidukogemus mul muidugi puudub. Nad lihtsalt näevad väga head välja.

Ford Focus ST-line esiistmed


Telefoniga tehtud pilt proovisõiduauto kõrvalistuja istmest. Punased õmblused lisavad “racingu” hõngu ;)


Focus ST-line rool

ST-line rool on mugavaim, millega olen sõitnud. Visuaalselt vaatlusel on see identne päris ST rooliga. Rool on nahast. Natukene jämedam kui roolid tavapäraselt, külgedelt perforeeritud ehk naha sees on väikesed augud. Nahast kate on mõnusalt pehme ehk naha all on veel õhukene pehmendus. Rool ei ole täiesti ümmargune vaid alt äärest sirgem. Lihtsam autosse sisse istuda. Kuna käed on pidevalt roolil, siis minu jaoks oluline, et rool oleks mugav ja meelepärane. ST-line rool oli väga hea. Puhas nauding sellega sõita. 





Hästi vähe saaks võibolla viriseda roolitunnetuse osas. Eelmise põlvkonna Focusel oli see justkui natukene parem. Roolitunnetus oli varem kuidagi konkreetsem. Nüüd uuel Focusel on rool kuidagi harjumatult pehme ja sujuv. Alguses oli natukene võõras. Läbi rooli tahaks natukene rohkem teada, mis tee peal toimub.

See vist on juba elementaarne, et rool on 4 suunas reguleeritav. Minu pikkuse ja eelistuste juures pidin rooli täiesti välja ehk enda poole tõmbama, et käed roolile ulatuksid. ST-line varustuses on roolil kõiksugu multimeedia/telefoni juhtnupud ning ka käiguvahetuse hoovad. Nende tööst ja toimimisest allpool, kui juttu tuleb mootorist/käigukastist.

ST-line pedaalid

See on rohkem selline “first world problem” aga suht tüütu on kui jalanõude kummist tallad kriuksuvad vastu pedaale. Eriti tuleb see esile vihmase ilmaga manuaalkastiga sõites. Focus ST-line vasustustasemel on asendanud pedaalide kummikatted metallist katetega. Gaasipedaal on mugavalt libe. Lisaks on jalgade juurde paigaldatud ka led valgustus, mille värvi saab ise vahetada. Piduripedaalile on lisatud väikesed kummiribad, et parema jalaga sahmides jalg pidurilt ei libiseks. Paremaid pedaale ei oska esialgu tahtagi.


ST-line vedrustus

Väidetavalt on ST-line varustustaseme puhul ka vedrustuse seadistus nõks jäigem tavapärasest. Võimalik, et see on placebo effekt aga “body rolli” tundus hästi natukene vähem olevat võrreldes tava Focusega. Raja peal ei käinud ega liikluses ei rahmeldanud. Seega mingit väga head arusaama vedrustuse tööst nii lühikese ajaga ei tekkinud. 


Ootasin võibolla natukene veelgi konkreetsemat ja jäigemat seadistust, kuid jäägu see päris ST ja RS’i mängumaale. Igapäevaselt tööle-poodi-koju sõiduks vedrustus minu jaoks vägagi OK.

Ford Focuse multimeedia

Nii vähe, kui mul on olnud varasemat kogemust autotootjate poolt loodud moodsate multimeedialahendustega, siis enamus neist on olnud päris kohutavad. Minu jaoks suhteliselt algelise väljanägemisega ning võimatult aeglased.

ST-line Focuses oli 8’’ tollise ekraaniga puutetundlik ekraan ja 2 USB pesa telefonide ühendamiseks. Rõõm oli kogeda, et nii Apple kui Android telefonid said ilma igasuguse probleemita Apple Carplay või Android Auto vahendusel oma sisu suurele ekraanile kuvatud.


Päris mugav oli läbi Waze rakenduse liiklusolusid jälgida. Waze teavitas kiiruskaameratest ilusasti raadios mängivate lugudele peale rääkides. Heliteavituste helitugevust sai eraldi reguleerida üldisest helitugevusest. Telefoni podcastide rakendus ning Spotify toimisid probleemideta. “OK, Google” häälassistent sai autosse sisseehitatud mikrofoni vahendusel suheldes kõikidest käsklustest selgelt aru. Isegi häältuvastuse abi lühisõnumite saatmine toimis veatult. Ekraan ise on mati pinnakattega ning puutetundlikus igati OK. Näpujälgi sinna häirivalt palju ei jäänudki. Ekraani taustavalgus on reguleeritav ning omas ka Auto-DIM funktsiooni, mis tähendab, et ta peaks oskama ise vastavalt ümbritsevale valgustugevusele oma heledust reguleerida.

Kõlarite helikvaliteet on tugevalt maitse asi, aga antud varustuses tundus, et sellele ei ole autotootja väga tähelepanu pööranud. Ei midagi kohutavat, aga ka ei midagi väga head. Keskpärane. Helinivoo on vahemikus 0-30. Linnasõidul raadiot taustaks kuulata oli OK nivooga 5-6-7. Maanteel helitugevust proovides hakkas 15 juures keegi juba püksisäärest sikutama, ehk jalgade juures olevad mid-range kõlarid panid õhu juba nii palju liikuma, et liigutasid ka juba püksisääri. Helinivoo ja tugevus 15 ning ülespoole oli juba päris kole. Läks juba müraks ära. Puhtalt ei suudetud enam mängida.
Auto enda mürasummutus tundus olevat parem kui eelmise põlvkonna Focusel. Tee ja rehvimüra oli antud hinnaklassi kohta täiesti OK. Proovisõiduautol olid all lamellid. Tee oli vihmamärg ja vahelduva eduga sadaski vihma/lörtsi segu.

Focuse liitrine Eco-boost mootor ja autom. käigukast

Mootori osas olin algselt natukene skeptiline. Seda huvitavam oli legendaarset ja tohutult kiidetud ühe liitrist (mikro :P)mootorit proovida. Kiidusõnad vastasid tõele. Mootor oli ootuspäraselt hea. Mitte minu maitse, aga siiski selles klassis parim, mida olen kogenud. Käigukast toimis üle ootuste sujuvalt ja hästi. Sujuvamalt kui eelmise põlvkonna Focusel.
Link taustainfoks: Fordi 1-liitrine EcoBoost sai kuuendat aastat järjest rahvusvahelise aasta mootori auhinna.

ST-line väga hea rool koos labadega käguvahetusega. + märgiga laba otse rooliratta taga

Labadega käiguvahetus ja käigukasti Sport režiim võimaldavad selle väikese mootoriga Focust päris nobedalt liigutada. Labadega vahetuse osas mul varasem kogemus puudus, kuid ootus oli millegipärast, et see toimib natukene kiiremini. Tunde järgi justkui poole sekundiline viivitus eelneb käiguvahetusele peale seda, kui väikese sõrmega olen autole märku andnud, et nüüd kohe läheb möödasõiduks. Käik alla ja lisa +1000rpm on sekundiga olemas. Labade kasutamiseks piisab väga kergest ja lühikesest sõrmevajutusest. Käsi kella 10 ja 2 peal hoides oli kõige mugavam käike vahetada kahe väiksema sõrmega.

Drive käiguga sõites ja “ökotades” kukuvad pöörded vabatahtlikult 1400-1500 peale. Sealt peab ikka päris pikalt mootorist jõudu koguma hakkama, kuniks pöörded kiiremaks manööviks sobivas vahemikus. Kerge vajutus vasakule käiguvahetuslabale päästab sellest olukorrast.
Rahulikult linna vahel sõites ja eeskujuliku pikivahet hoides olin õige pea “Very Good Ford Eco Champion”.

Auto andis teada, kui ikka eriti eeskujulikult ja loodussõbralikult on juba pikemat aega sõidetud. Sain virtuaalse Eco Championi karika.

Rohkem ei jõua hetkel kirjutada. Selle auto juures oli veel vähemalt 100 väga ägedat nüanssi, mis proovisõidu ajal muljet avaldasid.

Kokkuvõte

Focuse ST-line on tore lisapakett neile, kes natukenegi hoolivad sellest, et sõitmine peaks/võiks olla natukenegi enamat, kui lihtsalt liikumine punktist A->B. Proovisõit oli puhas rõõm. Selles hinnaklassis on Focus ST-line hetkel mu lemmik. Tööle-poodi-koju sõiduks on 1 liitrine mootor enam kui küll.
See on tore, et natukene päris ST lõhna saab nuusutada ka juba ~18tuh eur hinnaklassis ST-line varustustasemel.

Päris Focus ST hinnad ~28-30tuh eur.
Hobi korras õhtuti rajal sõitmise Focus RS hinnad ~36-40tuh eur.

Midagi eriti mõtetut ja arusaamatut ka antud auto juures oli?
Jah, numbrimärgi kohal asuv tagumine parkimiskaamera. Eesti “suurepärase suusailma” tingimustes ei õnnestunud parkimiskaamerast kordagi oluliselt paremat pilti kätte saada, kui alloleval pildil näha.

Pilt tagumise parkimiskaamera vahendusel õhtusest tanklast.

Kommentaare ei ole: